Link Maritim Ordliste  
  Forside Senest nyt Chriann Data Rejsebreve Besætning Gæstebog Position/Ruten Kontakt  FotoAlbum  
Rejsebrev 10 07
Rejsebrev fra Mahon på Menorca (Spanien) 31.08.2007
Fredag den 17.08.07 hev vi ankeret op, det var tidligt om morgenen, så vi nød morgenmaden i solopgangens lys. Det var en meget smuk morgen med flot udsigt til sydsardiniens kyst med bjergene der rejse sig af morgendisen - dagen hvor vi kun skulle sejle 40 sm til den lille ø Isola de S. Pietro. Men i løbet af dagen tog vinden til, og vinden drejede så vi havde den lige i snuden. Vinden kom op på 28 knob og krappe bølger - pyha.
Det var en smuk morgen med flot udsigt til sydsardiniens kyst
Vi ankom ved 14. tiden til øen og lagde til i havnen ved Carloforte. Vi fik en god plads, hvor der var dejligt læ. Men det var dyrt - 55 Euro. Det blev et dejligt gensyn med byen, vi vidste hvor vi kunne proviantere, så vi spildte ikke tiden med at lede efter butikker, så vi kunne bare nyde at være til. Børnene havde fodboldturnering på torvet.
Dagen efter blæste det stadig meget, så det var tiden til storvask og almindelig oprydning.

Børnene havde fodboldturnering på torvet i Carloforte.
Søndag den 19. gik turen så til Menorca, vejrguderne sagde godt vejr, så det var med at komme af sted. En sejltur på ca. 200 sm. Men akke nej, som så ofte før blev vi narret, det blev nok den hårdeste tur vi har haft endnu, 20 - 30 knob, høje bølger, men mest for sejl da vinden heldigvis var halvvind. Det var næsten umuligt at lave noget i kahytten, det gjaldt bare om at holde sig fast. 
Næste dag lød pludselig en alarm - det viste sig at motoren var holdt op med at lade batterierne, det var ikke så godt. Flemming ville ringe til en reparatør, men vi var for langt fra land, til at telefonen kunne bruges. Ved 14. tiden, fik Flemming kontakt til en reparatør, der ville komme ombord og se på det, når vi havde fundet en havneplads.
Vi sejlede gennem den smukke lange Mahonfjord til selve havneområdet, nu skulle det blive dejligt at få fortøjet. Der var godt fyldt op ved kajen, men endelig fandt vi en ledig plads, men ligesom vi var færdige med at fortøje, kom der en og sagde at vi ikke måtte ligger der, pladsen var optaget. Afsted igen, fandt en anden plads, fik fortøjet igen, men så kom der nogle politimænd og gennede os væk. Til sidst fandt vi en ledig plads ved en flydeponton til 64 Euro pr. dag, uden el men vand, det var dyrt, der fortøjede vi, fik telefoneret til reparatøren, nu havde vi endelig fundet en plads, men da vi ikke var landfast, måtte Flemming hente ham i gummibåden. Det viste sig at det var alternatoren der ikke virkede. Han bestilte en ny, men da den først ville komme efter et par dage, og de virkede lidt uvillige, så gad han ikke bruge dem som reparatører. Vi fandt et andet firma, hvor Ulf fra Sverige arbejdede, han checkede alternatoren igen og konstaterede at den var brændt af og ikke kunne repareres. Han mente at han kunne skaffe en ny til på mandag (i morgen i skrivende stund). Flemming var meget spændt på om det lykkes.
Vi har også ringet til Hallberg Rassy i Sverige som arbejder på at skaffe os en ny. Vi vil gerne have en i reserve. Strøm er en livsnødvendighed på vores båd med køl og frys, autopilot, elspil, hydraulik, lys, pumper og meget mere. Vi får heldigvis god strøm fra 220v generatoren, Pandaen, som vi lader køre 1½ time om dagen og laver 50Ah 24v strøm til os. Men Flemming får ondt i maven hver gang den kører, fordi den tidligere har været slem til at stoppe. Men efter at kileremmen er justeret ordentligt og kølesystemet er blevet grundigt renset i Marmaris, har den kørt godt. 
Nå, men vi bliver liggende i den smukke bugt for anker indtil en ny alternator er monteret.

Vi fik besøg af Benedikte og Bjørn fra båden Josefine, de lå også for anker i en anden bugt i Mahonfjorden. Bjørn mødte vi da vi lå vinteren over i Marmaris, han er også på vej til Caribien. Hans kone tager hjem til Norge om en uge og så vil han sejle videre alene.
Alternatoren blev endelig monteret, men den blev for varm når motoren kørte, så vi måtte have fat i Ulf igen, det var startstrømmen til alternatoren der ikke slog fra når motoren var stoppet. Det var den gamle regulators skyld, men det kunne laves. Han skaffede en diode som løste problemet. Nu var vi glade, indtil næste morgen hvor Flemming lige skulle teste alternatoren. Efter ½ time gav den ingen strøm. Ulf kom med det samme, d.v.s, han skulle hver gang hentes i gummibåden. Han havde ingen løsning på problemet, da alt var monteret korrekt. Vi prøvede igen og pludselig sagde han at der var en lyd der ikke skulle være der. Det var kileremskiverne på alternatoren der ikke var spændt hårdt nok. Ulf var lidt flov, så flov som en mekaniker nu kan være. Vi har nu kørt med alternatoren 4-5 timer og Flemming er sikker på at den virker. Vi får også en reserve alternator fra Hallberg Rassy Parts, når vi er hjemme i oktober.

Vi fik besøg af David og Janet fra " Chanticleer"
I dag den 31.08.2007 ligger vi stadig her i Mahon, men i en anden bugt. Det begyndte at blæse op fra syd forleden, så vi kom meget tæt på land. Vi måtte hive ankeret op og finde en anden plads. I pivende storm sejlede vi til en bugt i nærheden - bugten var tæt pakket med både, men vi kastede ankeret, som vi igen måtte flytte, fordi vi var kommet for tæt på en anden båd.
I går aftes havde vi besøg af David og Janet fra " Chanticleer", også nogle fra Marmaris. De er nogle erfarne sejlere fra New Zealand. De skal også over Atlanten, og de går sikkert over på samme tid som os. 
Men først og fremmest skal vi ud af Middelhavet, igennem Gibraltastrædet, hvorfra det er lettere at sejle ind i Middelhavet end ud igen på grund af strømforholdene og vindretningen om efteråret.
Vinden har lagt sig betydeligt, så vi kan tage gummibåden ind til Mahon og så videre mod Mallorca i morgen.
Kærlig hilsen
Connie og Flemming på det gode skib Chriann
Forrige rejsebrevNæste rejsebrev
Bjealke bund
Copyright 2006 - 2011 Flemming Monrad & Connie Schønbeck *** Web: bpvk