Link Maritim Ordliste  
  Forside Senest nyt Chriann Data Rejsebreve Besætning Gæstebog Position/Ruten Kontakt  FotoAlbum  
Rejsebrev19
Rejsebrev fra ankerplads, Souinion (Grækenland) 16.09.2006
Mandag, d. 4.9.2006. Monemvasia.
Vi gik en dejlig tur ud til den gamle by som var indhegnet af en høj mur. På vejen var der et "Til Salg" skilt, men man kunne ikke lige se huset, men der var en repos, som viste sig at være taget på et lille bitte hus, der var bygget ind i klippen med udsigt udover havet. Huset havde kun et lille bitte vindue, derfor købte vi det ikke.
Da vi kom til den gamle by og trådte inden for muren, var det som at træde ind i en anden tidsalder. Transport foregik på æsel - el. hesteryg. Små stræder med toppede sten. De smukke små stenhuse var beboet og lå strøet op at bjergsiden. Deres vandforsyning kom fra himmelen og blev samlet i store beholdere til fordeling. På restauranten, hvor vi spise frokost, var udsigten så smuk, ud over de røde tage mod havet, at den var ved at tage pusten fra en.
Vi mødte et par, som var nordmænd, de lå ved samme bro som os, og var lige så begejstret for den gamle by, som os. Vi mødtes senere til en drink hos os, deres båd hed "Eldrebølgen" - de var lidt ældre end os og havde sejlet i mange år. De havde været 3 år om at nå til Grækenland, men de tog også hjem med fly, et par måneder om året.

Tirsdag d. 5.9.2006. Mandraki  på øen Hydra.
Det var stadig meget varmt, så det var skønt at komme ud på vandet igen. Det blev en rolig motorsejlads mod Hydra, trods det at storsejlet havde sat sig fast i masten. Vi trækker gerne storsejlet lidt ud for at stabilisere båden, når vi sejler for motor. Efter megen møje og besvær fik vi sejlet ud igen. 
Havnen, der ikke var særlig stor, var totalt stoppet af både, grækerne fortøjer deres både i bunker, så vi sejlede ud igen og fandt en herlig ankerbugt, hvor vi kastede anker for natten. 

Onsdag d. 6.9.2006. Kalamaki, Athen.
Det blev en hård tur, vinden 24 knob lige i snuden, høje bølger, så hun hoppede af sted på bølgen den blå. Jeg har før smurt frokost, samtidig med at jeg nærmest gik på væggene, men i en hoppende sø, står den på yougurt, kiks og sodavand. 
Vi sejlede forbi havnen der blev bygget til Olympiaden i 2004, men den var endnu ikke gjort klar til både, underligt at sådan en havn for lov at ligge uvirksom hen, for der er virkelig brug for havnepladser her i nærheden af Athen.

Torsdag brugte vi til at gøre klar til Bjarne og Bjørg. Vi havde fint sand på dækket og inde i båden underligt at tænke sig at det kommer helt fra Sahara. De ankom ved nattetide kl. ca. 02.30, vi tog en natdrink og hørte lidt om hvad der var sket i Danmark.

Fredag d. 8.9.2006. Vi drog tidligt af sted mod øen Aigina. Nu har vi mandskab ombord, Bjarne og Bjørg er habile sejlere, det var rigtigt rart. Det blev en afslappende sejltur, vi havde halvvind derudaf. Vi lagde til i havnen, hvor kajen var promenaden. Jeg vaskede noget tøj, medens de andre drog til stranden. Efter aftensmaden som vi indtog i byen, var det tid til hygge i cockpittet. I mørket kunne vi se mange røde og grønne lanterner, det var både på vej ind i havnen, men der var ikke flere pladser, men på græsk maner kan der være flere end man tror. Ankerne blev kastet over de andre ankerkæder også over vores. Så nu blev det spændende om vi kunne få vores anker fri ved afsejlingen næste morgen.

Lørdag d. 9.9.2006. Kl. 05. startede bådene med at sejle ud, De kom alle fri af vores anker, men da vi trak vores anker op havde vi et fremmed anker på krogen . Så binder man bare det fremmede anker fast i klampen, sænker sit eget anker ned så det er fri og dropper det fremmede anker i vandet igen. Af sted til øen Poros, men vi skulle først op i byen og se gaden med fisketorvet og diverse specialforretninger, herlig at gå mellem grækerne, når de sådan er på indkøb, så vi kom først af sted ved 12.30 tiden.

En vandpost som vi absolut måtte afprøve
Da vi kom i nærheden af Poros, så vi en dejlig ankerplads som vi blev enige om at kaste ankeret i. Vi tog gummibåden ind til land og gik en dejlig tur i det smukke område. Vi kom forbi et sted, hvor der var et stort skilt der fortalte, at her havde EU givet et tilskud på ca. 838.000 Euro, vi kunne ikke umiddelbart se hvad de var brugt til, udover en vandpost som vi absolut måtte afprøve. Havde den stået i Danmark havde den været låst.
Søndag d.10.9.2006
Vi sejlede forbi havnen i Poros som lå flot i et smalt stræde, der var fyldt op med både, også danskere. Vi råbte og vinkede, herligt endelig at se nogle fra de hjemlige kanter. Vi ankom til Souinion efter en hård sejlads, Enkelte vindstød på 40 knob lige i snuden. Vandet væltede ned over os, så dem der sad yderst blev temmelig våde.
Jeg gik ned i kahytten, for at give lidt mere plads. Lagde mig til at læse i sofaen, men pludselig lå jeg på gulvet under bordet, så det var med at komme over i den anden side. 
Da vi havde kastet ankeret ville kaptajnen i land, men han turde alligevel ikke fordi det blæste en halv pelikan så vi blev på båden, og holdt ankervagt Vi spiste rester og hyggede os ombord.

Mandag d. 11.9.2006. Nu skulle vi igen til Athen og lægge til i Kalamaki, men vejrudsigten var ikke så god, men knap så hård vind som i går, vi ville få vinden ind agten for tværs, så det ville ikke blive så slemt, så vi blev enige om at tage af sted, så kunne Bjarne og Bjørg også nå at se Apropolis inden de skulle hjem.

Tirsdag d.12.9.2006. Vi lejede en bil så vi kunne få set lidt af Athen. Det blev til en helt sightseeing, for det var ikke nemt at finde vej til Akropolis, bare det at finde et sted at parkere var besværligt. 
Men sikke en oplevelse det var at gå op i gennem den gamle bydel op til Akropolis og ikke mindst at gå rundt i ruinerne af de fantastiske bygningsværker som Akropolis er. Udsigten deroppefra var så flot, hele Athen lå for vores fødder, lige så langt øjet rakte. Vi sluttede af med at gå på museet for at se hvad der var blevet fundet i den gamle muld fra før f.Kr. På nogle af friserne var farven endnu bevaret, det er da utroligt. 
Det blev en herlig dag vi havde sammen.

Onsdag stod vi op kl. 05.00 for lige at have lidt tid sammen med Bjarne og Bjørg inden de skulle af sted med fly til København. Flemming forsøgte at køre dem til lufthavnen, men efter at have forsøgt at finde vejen ud af Athen i en time opgav han og Bjarne og Bjørg tog en taxa. (Det viste sig at lufthavnen som populært kaldes Spathi hedder noget helt andet nemlig Eleftherios Venizelos) Det gik først op for Flemming da han nærlæste kortet da han kom hjem.

Torsdag d. 14.9.2006 kom reparatørerne fra Panda. Nu skulle generatoren serviceres. Det tog hele dagen, men så er den også i orden.

Fredag 15.9. 2006 Flemming tjekkede ud hos havnefogeden inden vi igen sejlede til Sounion. Efter en rolig motorsejlads smed vi igen ankeret i den smukke bugt med udsigt til det tempel der er rejst for Posidon. 

Lørdag 16.9.2006. Vi havde en rolig nat for anker, selvom det blæste en del. Generatoren blev startet, så batterierne kunne blive ladet op. Men pludselig standsede den, shit!! Det var heldigvis "kun" kileremmen der var hoppet af fordi vandpumpen ikke var strammet ordentligt, så det kunne Flemming selv ordne. 
Så skulle der ses flere ruiner. Vi gik op til Posidion´s tempel, som er fra samme tid som Akropolis, det er utroligt at de har kunnet lave sådan nogle bygningsværker dengang 440 f.Kr.

Nu har vi 14 dage indtil Leif kommer. Vi vil så sejle lidt rundt i det græske øhav. Hvor vi ender ved vi ikke, det bestemmer Meltemien. Vi vil dog nok hente Leif i Porto Rafti her på Attika.
NB
Det meddeles nede fra maskinrummet at tilliden til græske mekanikere, med hensyn til at servicere en Panda 4kW dieselgenerator, kan ligge på et meget lille sted. En uundværlig del af deres værktøj er en muggert og en mejsel som bruges til at løsne forskellige småtterier på motoren og hugge genstridige bolte over med. De kunne dog skaffe nogle originale reservedele. Det var en god ting. Andre reservedele lavede de lige selv henne på deres "laboratorium". Jeg fulgte interesseret projekt 100 timers service og tror jeg kan lave det mindst ligeså godt selv fremover. Jeg viste dem instruktionsbogens servicepunkter, men det var helt unødvendigt at lave sagde de. De viste simpelthen ikke hvad det var. Der var en overgang 4 mand på opgaven !!!! Når vi ligger op for vinteren, tror jeg at vi tager det en gang til i fred og ro. Jeg er glad for at min gode Yanmar hoved motor kun kræver et minimum af service som jeg tror jeg selv kan lave..
Kærlig hilsen
Connie og Flemming på det gode skib Chriann
Forrige rejsebrevNæste rejsebrev
Bjealke bund
Copyright 2006 - 2011 Flemming Monrad & Connie Schønbeck *** Web: bpvk